‘Vies worden en de held zijn, dat is leuk aan keepen’

Bron: Omroep Gelderland – Jan Sommerdijk

BORCULO – Het was een begrip, de Gelderse Keepersschool in De Veldhoek. Maar op die plek komt nu een camping, dus moesten de keepers naar een nieuwe locatie.De GKS is nu neergestreken op de velden bij Buitencentrum Kerkemeyer in Borculo. De verhuizing vond plaats in de laatste coronalockdown en zondagochtend was de eerste sessie. “Ik ben supertrots dat we het zo snel voor elkaar hebben gekregen”, vertelt Edwin Susebeek van de GKS. “Hier zijn twee velden en het is perfect.”Op de eerste sessie van dit jaar meldden zich weer ruim honderd keeperstalenten. “We mogen niet klagen, ondanks corona. Het is iets anders. Sommigen vinden het nog lastig om in grote groepen te trainen. Douchen doen we hier nog niet bijvoorbeeld.”

Tussen de jongens

De 14-jarige Frederique uit Zelhem is één van de meisjes op de keepersschool. “Ik vind het een mooie locatie. Keepen is mooi, je kunt uitblinken als je mooie redding maakt. Ik zou heel leuk vinden om ooit voor de vrouwen van SC Heerenveen te spelen. Ik zit nu bij VIOD. Je leert hier echt heel veel. Tussen vooral jongens is wel raar, maar je leert er ook veel van. Jongens zijn misschien wat harder.”

Lekker vies worden

Quinlen (12) uit Didam geniet volop van keepen. “Ja, het is ook leuk om vies te worden en hoe je de held kan zijn en een wedstrijd kunt redden voor je medespelers. Deze nieuwe plek is supertof. We hebben hier fijne trainers en ik word hier beter van, zeker ook qua mentaliteit. Volgend seizoen ga ik naar de jeugdopleiding van De Graafschap.”

Edwin Susebeek vol in actie op zijn keepersschool
Edwin Susebeek vol in actie op zijn keepersschool © Omroep Gelderland

En dat is geen uitzondering. “We hebben het laatst eens nagekeken en het verraste mij ook. Er zijn van onze school al 88 keepers naar het betaald voetbal gegaan en tien hebben ook echt gedebuteerd. Maar wij zijn er niet alleen voor de toppers, maar voor iedereen. Het gaat erom dat iedereen het beste uit zichzelf haalt.”

0 Reacties